Τα διπλώματα των Πολυτεχνείων και των Πολυτεχνικών Σχολών γίνονται ισοδύναμα με τίτλο MEng (Master of Engineering)Έτοιμος να προχωρήσει στην αναβάθμισή των ενιαίων πενταετών σπουδών φέρεται να είναι ο υπουργός πολιτισμού, παιδείας και θρησκευμάτωνΜε τίτλο master θα ισοδυναμούν τα διπλώματα που χορηγούν οι σχολές των Πολυτεχνείων και τα τμήματα των Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων καθώς και τα πτυχία που χορηγούν τα Γεωπονικά και Δασολογικά Τμήματα των Πανεπιστημίων της χώρας ύστερα από ενιαίες και αδιάσπαστες σπουδές πενταετούς διάρκειας. Αυτό θα συμβεί εφόσον ψηφιστεί διάταξη που, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», ο υπουργός πολιτισμού, παιδείας και θρησκευμάτων μελετά να συμπεριλάβει σε νομοσχέδιο για την παιδεία τις επόμενες ημέρες!Η αναβάθμιση αποτελούσε πάγιο αίτημα των Πολυτεχνείων, των Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων και του ΤΕΕ εδώ και δεκαετίες και είχαν δεσμευθεί να την υλοποιήσουν, χωρίς να τελικά να το πράξουν, αρκετοί από τους προηγούμενους υπουργούς παιδείας. Ο Αριστείδης Μπαλτάς, που προέρχεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, γνωρίζει καλά το θέμα και φέρεται ως έτοιμος να την πραγματοποιήσει. Για το θέμα αυτό ο υπουργός συναντήθηκε προ ημερών με την αντιπρόεδρο του ΤΕΕ και πρώην αντιπρύτανη του ΕΜΠ Τώνια Μοροπούλου, η οποία επανέφερε το αίτημα των Πολυτεχνείων της χώρας, αλλά και της Ένωσης Ευρωπαϊκών Πολυτεχνείων της οποίας είναι επίσης αντιπρόεδρος, να θεσμοθετηθούν ενιαίες και αδιάσπαστες πενταετείς σπουδές που θα οδηγούν σε τίτλο master παράλληλα με τις διασπασμένες (3 χρόνια για bachelor και 1-2 ακόμα για master) που παρέχουν Σχολές Μηχανικών αγγλοσαξονικών ΑΕΙ.
Όπως δήλωσε στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» η Τώνια Μοροπούλου, έχει καταθέσει στον υπουργό και σχέδιο για τη διάκριση της τεχνικής ευθύνης των μηχανικών (σ.σ. δηλαδή τον βαθμό των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων) ανάλογα με τα έτη και το είδος των σπουδών. Η ενδεχόμενη αναβάθμιση των διπλωμάτων πιθανώς να είναι αναδρομική, δηλαδή όλοι οι διπλωματούχοι Πολυτεχνείων μέχρι ενός χρονικού σημείου να θεωρούνται κάτοχοι τίτλου master, ώστε να μπορούν να αναβαθμιστούν βαθμολογικά αν δουλεύουν π.χ. στο Δημόσιο, αλλά να μπει φρένο σε αιτήσεις μισθολογικής αναβάθμισης παλαιών πτυχιούχων για προφανείς - δημοσιονομικούς - λόγους.
ΤΟ ΑΓΚΑΘΙ ΤΗΣ BOLOGNA. Ένα πρόβλημα που ενδεχομένως να προκύψει με αυτή την απόφαση πάντως, εφόσον προωθηθεί, θα είναι η συμβατότητα των σπουδών στα Πολυτεχνεία και στις Πολυτεχνικές Σχολές στη χώρα μας με τις προβλέψεις της περίφημης Συνθήκης της Bologna, η οποία αφορά την ενιαία αντιμετώπιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ευρώπη και προβλέπει τρεις διακριτούς κύκλους σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης.
Η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη Συνθήκη, σύμφωνα με την οποία οι σπουδές στην ανώτατη εκπαίδευση διαρθρώνονται σε τρεις κύκλους: Ο πρώτος κύκλος συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος προπτυχιακών σπουδών με μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 180 πιστωτικές μονάδες (σ.σ. τουλάχιστον τρία χρόνια δηλαδή) και οδηγεί σε βασικό τίτλο ανώτατης εκπαίδευσης. Ο δεύτερος κύκλος συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών με μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 πιστωτικές μονάδες και οδηγεί σε μεταπτυχιακό τίτλο ανώτατης εκπαίδευσης. Ο τρίτος κύκλος συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος διδακτορικών σπουδών με μαθήματα που αντιστοιχούν τουλάχιστον σε 30 πιστωτικές μονάδες και οδηγεί σε διδακτορικό τίτλο ανώτατης εκπαίδευσης.
Τα Ελληνικά Πολυτεχνεία θα εισάγουν μια νέα μορφή τίτλου σπουδών, το «δίπλωμα προχωρημένων σπουδών», που είναι ισοδύναμο με ενιαίο τίτλο σπουδών MEng (Master of Engineering) χωρίς να έχει μεσολαβήσει η χορήγηση προηγούμενου τίτλου σπουδών (αυτή είναι μία τακτική που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης). Συνεπώς «σπάνε» τους προβλεπόμενους τρεις κύκλους σπουδών. Ωστόσο, κατά την κυρία Μοροπούλου, αυτό δεν θα αποτελέσει πρόβλημα: «Τα Ευρωπαϊκά Πολυτεχνεία έχουν ήδη θέσει θέμα αναθεώρησης της Συνθήκης της Bologna έτσι ώστε να επιτρέπονται όλα τα επίπεδα σπουδών και όχι μόνο το σχήμα 3 χρόνια για πτυχίο + 2 για μεταπτυχιακό που ακολουθούν οι Αγγλοσάξονες. Τον ερχόμενο Μάιο θα γίνει στο Ερεβάν σύνοδος των Ευρωπαίων υπουργών παιδείας, με θέμα ακριβώς την αναθεώρηση της Συνθήκης της Bologna.» Ένα ακόμη ζήτημα είναι πώς θα αντιδράσουν τα ελληνικά ΤΕΙ με Τμήματα Μηχανικών ΤΕ τετραετούς φοίτησης καθώς το πτυχίο μηχανικού τεχνολογικής εκπαίδευσης που χορηγούν είναι ισοδύναμο με βασικό τίτλο σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης BEng (Bachelor of Engineering). Πάγιο αίτημα Η απαίτηση των Πολυτεχνείων να αναβαθμιστούν τα διπλώματα που χορηγούν σε master χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του '80, όταν άρχισαν προσπάθειες αναβάθμισης των σπουδών τους ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ιδιαίτερα τη δεκαετία του 2000 οι διοικήσεις των Πολυτεχνείων και το ΤΕΕ είχαν απευθύνει κατ' επανάληψη στην πολιτεία το αίτημα και είχαν λάβει θετικές απαντήσεις, όμως το ζήτημα πάγωσε έως το 2009, οπότε τα ιδρύματα παρέκαμψαν την Πολιτεία και άρχισαν να χορηγούν στους αποφοίτους τους παράλληλα με το δίπλωμα και ένα πιστοποιητικό ισοδυναμίας του διπλώματος με master εμβάθυνσης στις επιστήμες του μηχανικού!
Σχόλια (
)
|